Blogging balik..

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Dah lebih setahun aku tinggal blog aku ni usang, tak ada post baru.. Ramadhan ni mungkin permulaan baru aku untuk menulis agaknya.. hehe.. Diri terlalu alpa sehingga lupa tugas hamba di muka bumi ni.

__________________________________________________

Ramadhan aka bulan puasa.. Apa yang ada dalam kepala semua org? Tak makan minum waktu siang, bazar ramadan, makan sedap-sedap waktu berbuka, tawarih (erk), dan lagi satu, mercun! Ada 2 hari sebelum puasa aritu, ada budak sekolah ni datang kat aku tanya, "Abang mercun dah ada jual belum?", tergelak-gelak aku sambil jawab, "Pi tanya pak ngah(ayah aku) bila nak ambik dekat agent"..

Lagi satu, semalam dah mula terawih, Alhamdulillah 4 saf penuh.. Aku ingat lagi tahun lepas, 1 Ramadan 3 saf penuh ja. Tapi tahun ni tak macam tahun-tahun sudah, kawan-kawan sebaya aku kebanyakan dah tak ada (bukan meninggal tapi tak berterawih sekali), sebab semuanya sambung belajar, buat kerja untuk tanggung perbelanjaan sem depan.

Tapi benda yang paling aku rindukan, "suasana" bulan puasa masa aku kecik-kecik dulu. Aku mula pergi terawih waktu darjah 4, pergi sendiri woo bukan tumpang-tumpang ayah.. hehe... Waktu ni aku pergi bukan nak berterawih sangat pon, tapi nak main aci ligan, main mercun dengan member-member.. Waktu tu darjah 4 dengan tingkatan 3 pon boleh kamceng. Tapi nak menghormati orang yang tengah sembahyang tu, kami join la sekali. Budak-budak la katakan... Kadang-kadang buat 8 ataupun 4 rakaat pastu pegi sambung main dengan budak-budak. Jujur aku rindu sangat suasana macam tu.

Tapi sekarang ni, budak-budak yang lepak dekat masjid macam skiema semacam ja haha. Kalau aku dapat tengok gelagat budak-budak tu macam zaman aku kecik-kecik dulu pun dah memadai. Tapi semalam, memang lain sangat..


Marhaban ya Ramadhan...


No comments:

Post a Comment