Azam

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


Doa akhir tahun kedengaran. "Subhanallah aku semakin hampir menemui-MU". Diri seakan-akan cuba mencari dimanakah titik permulaan untuk menjadi hamba yang beriman. Ahhh.. setiap tahun bermula dengan azam baru, tapi apa yang aku dapat? Kosong.. hanya penuh pengisian di 30 hari pertama awal tahun. Penuh? tidak... 


Ketika sedang mengelamun sambil mendengarkan bacaan doa akhir tahun dibacakan, aku teringat tentang perkara yang pernah dipesankan oleh naqib aku pada 2 minggu lepas. "Umur ana 41 tahun, umur anta 19 tahun.. beza umur kita 22 tahun. Aaahhhh rasa macam diri ni rugi". Pelik aku mendengar keluhan naqibku yang aku anggap sebagai pakcik sendiri. "Kenapa Dr?". "Cuba bayangkan dalam masa 22 tahun, apa yang kita boleh buat? Kalau ana belajar secara mendalam contohnya dalam bidang ilmu hadis, memang dah tahap otai dah ni". Kami yang mendengarnya semuanya ketawa. Tapi kalau difikirkan lagi secara logik, mendalam, dan realistik, tidak mustahil perkara itu boleh terjadi. 

"Alaaahhh 22 tahun kejap ja.. pejam celik, pejam celik dah umur 22 tahun"


Kalau hidup kita pejam celik memanglah cepat. Kalau kita manfaatkan masa tersebut dengan baik, insyaAllah segala benda yang kita usahakan dalam tempoh tersebut akan memberikan manfaat kepada kita dan orang lain.


Konklusi : Tanamkan azam baru, cuba bersikap istiqamah.. insyaAllah kita boleh mengubah diri kita dari  teruk ke baik dan dari baik ke arah yang lebih baik. 








 "Barangsiapa yang hari ini lebih baik dari semalam, maka dia dari kalangan mereka yang beruntung. Barangsiapa yang hari ini sama seperti semalam, maka dia dari kalangan orang yang rugi. Barang siapa hari ini lebih teruk dari hari semalam, maka dia di kalangan orang yang celaka."




No comments:

Post a Comment