Maulid


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

12 RabiulAwal.. Apa yang special pasal tarikh ni? Allahumma solli'alla Muhammad. Maulidur Rasul ataupun bahasa singkatan, Maulid. Kalau perhati dekat facebook, twitter (ehemm aku baru buat 2 hari lepas haha), banyak post, gambar-gambar yang berkaitan dengan Nabi Muhammad s.a.w. Tapi kita tau tak tarikh kewafatan Rasulullah? Kebanyakan (dari sumber yang boleh dipercayai ) 12 RabiulAwal jugak.. Dalam saat sama perasaan gembira dan sedih tu bercampur.

Ni huraian Ustaz Azhar Idrus pasal sambutan Maulidur Rasul (terima kasih syabab musafir kasih sebab ringkaskan ceramah tu :D ) :

   1. Tiada sebarang hadis yang suruh kita sambut Maulidur Rasul
  2. Tiada Ibadat afdal yang dianjurkan pada hari Maulidur Rasul, cuma ulama ada kata :

"Apabila kita buat sambutan Maulid, ingatan seperti ini adalah tanda kasih sayang kita kepada Rasulullah s.a.w. hukumnya adalah harus, tak salah dengan syarak, tak buat perkara yang bertentangan dengan syarak"

  3. Jadi, tidak ada pun sebarang amalan yang tertentu yang afdhal daripada yang lain. Orang tanya kepada Dr. Ahmad al-Syarbasi ( tokoh ulama semasa), dalam kitab "Yas'aluunaka fi al-Diin", dijawab : 

"Semua amalan kebajikan kita buat pada hari mauliddurrasul, dengan niat untuk mendamping diri pada Allah tanda kita kasih kepada Rasul, seperti berselawat, membaca al-Quran, bersolat dan seumpamanya dapat pahala di sisi Allah."

__________________________________________________

Hassan Bin Thabitr.a salah seorang sahabat Rasulullahs.a.w. yang utama dan penyair Islam yang agung dizaman Rasulullah,telah menerima berita kewafatan baginda dengan berat sekali.Kesedihan yang dirasakannya dapat kita saksikan dari sebuah sajak yang ditinggalkan sejurus kewafatan Rasulullah:
“duhai ,engkaulah biji mataku

Dengan kematianmu,

aku menjadi buta
tak dapat melihat
siapa yang ingin mati sepeninggalmu
biarlah ia mati pergi menemui ajalnya
Aku,hanya risau haru dengan pemergianmu…..”





2 comments: