Terbang

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


Aduh... Minggu ni aku tak dapat pergi halaqah dekat Taiping. Transport tak ada. Bukannya moto tak ada, tapi orang yang tak ada. Sebelum ni aku pergi ulang-alik Taiping dengan member aku sebab dia sorang ja yang ada lesen. Tapi sebelum aku call naqib yang jaga aku, aku try jugak pergi. Tapi dah separuh jalan ternampak ada lak polis buat roadblock. Aduuuhhh... mengeluh ja la aku waktu tu. Dalam otak aku fikir, "nak langgar ka tak?". Akhirnya aku balek ja la. Risiko kena saman RM200 tu ada. Kalau pakai duit sendiri tak pa. Ni kena bayar nanti pakai duit ayah aku. Menyusahkan dia plak. Waktu aku dekat matrikulasi dulu Abang Muhannad ada cerita, "Kalau nk berjuang dalam jalan Allah, make sure ada keizinan Ibu Bapa". Bayangkan kalau aku kena saman senja tu, memang lepas ni aku tak dapat pegi halaqah lagi la lepas ni jawabnya huhu. Tapi tu bukan mainpoint cerita yang aku nk cerita kat entry baru ni. 


Abu Sa‘id al-Khudri radhiallahu ‘anh berkata:

Sesungguhnya seorang lelaki dari Yaman telah berhijrah kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam (untuk berjihad) lalu baginda bertanya: “Adakah kamu mempunyai seseorang di Yaman?”
Dia menjawab: “Ibubapa aku.” Rasulullah bertanya: “Adakah mereka memberi izin kepada engkau?”
Dia menjawab: “Tidak.”

Rasulullah bersabda: “Kembalilah kepada mereka berdua dan mintalah izin dari mereka berdua.
Jika mereka mengizinkan engkau maka berjihadlah akan tetapi (jika tidak)
maka berbuat baiklah kepada mereka berdua.”[1]



______________________________________________


Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang. Sabtu tadi aku dengan kawan lama aku pergi makan kenduri kat kampung Parit 4. Bayangkan perut yang lapar, tiba-tiba ada lauk dengan nasi. Dengan penuh rasa kegembiraan makan kat situ. Sedap jugak lauk dia. Lepas kenduri tu, kami ingat nak terus balik ke rumah, tapi member aku cakap, "Wei jom ronda-ronda dulu, lama tak lepak dengan hang". 

Pergilah kami dua naik moto kriss cabuk yang aku guna waktu pergi sekolah dulu. Waktu naik moto tu, dapat tengok sawah yang sedang menghijau. Tah kenapa aku rasa macam, "Ya Allah, kenapa cantik pulak sawah ni, padahal baru setahun aku belajar dekat luar".

Subhanallah.... Cepatnya masa berlalu. Sedar tak sedar, aku dah habis zaman persekolahan, habis matrik. Padahal sebelum ni waktu aku kecik tak pernah terdetik dekat hati aku, "Ok aku akan masuk matrik lepas tu terus amik degree". Tak pernah... Tambahan pula matrikulasi Negeri Sembilan yang jauh di selatan sedangkan diri aku ni kat utara Perak.Ini la yang dinamakan takdir. 

Waktu tengah mengelamun dekat tepi sawah tu, aku terpandang seekor burung terbang lepas tu hinggap dekat tiang elektrik. Tak lama lepas tu dia terbang balik. "kalaulah aku boleh terbang macam burung tu...". 

Tapi kalau difikirkan balik, waktu burung tu nak terbang, burung tu kena kepak sayap dia selaju mungkin, baru dia boleh terbang. Lepas tu kalau ada angin tiup kuat, dia tak boleh terbang. Apa yang kita boleh kita fikir lagi?


"yang kepunyaan-Nya-lah kerajaan langit dan bumi, dan Dia tidak mempunyai anak, dan tidak ada sekutu bagi-Nya dalam kekuasaan (Nya), dan Dia telah menciptakan segala sesuatu, dan Diatelah menetapkan (qaddara) ukuran-ukurannya dengan ketetapan sedetil-detilnya(sedalam-dalamnya) (taqdiran)" 
Al Furqaan (25): 2









Konklusi : Burung yang nak terbang pon kena bersusah payah kepakkan sayap. Sebenarnya tak ada benda dekat muka bumi ni yang boleh kita dapat tanpa usaha. Nak terbang macam burung? Bersyukur dengan apa yang kita ada sebab tu yang Allah telah tetapkan. Allah adalah sebaik-baik perancang.



2 comments:

  1. Salaam Am...
    Semangat cintakan usrah ni la yg kita nak. Share la sket apa yg dibincangkan dlm usrah kat taiping. Pakai buku apa? Kawan yang Am tumpang tu ikut usrah sekali ke?

    ReplyDelete
  2. wasalam.. haha baru pegi sekali usrah tu.. sbb masalah jarak.. kekadang hujan la.. transport takde la... tp insyaAllah bakal menyusul

    ReplyDelete