Kepalaku tersenguk-senguk...

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم




Mengelabah ja. Tajuk dekat atas tu, tersenguk-senguk sebab dengar orang baca khutbah tadi. Tapi mata yang agak mengantuk ni ditahan jugak la sebab sempat jugak tido 15min sebelum pegi masjid tadi. Tajuk khutbah hari ni :


AMAL MA'RUF NAHI MUNGKAR

Walaupun tajuknya macam tu, tapi isi-isi yang disampaikan khatib banyak melebihi kepada individu. By the way aku tertarik dengan hadis ni 

"tidak akan masuk syurga bagi sesiapa yang ada kesombongan dalam dirinya walau sebesar debu" 





Hmmmm... Waktu dengar ja hadis ni mata aku "agak" cergas sikit. Pastu dengar apa yang khatib cakap. Ondaway aku nak balik rumah sambil-sambil kayuh basikal tu, aku terpikir gak. "Mak ai... Sebesar debu tu kecik gila... macam mana tu? adeh pening-pening"

Dah sampai ja rumah aku terus search kat internet pasal cara nak mengelakkan rasa takbur a.k.a sombong ni. Haaaa ni yang aku dapat :

Ubat Penyakit Takbur





Imam al-Ghazali ada mencatatkan lima cara untuk mengikis sikap takbur dalam diri seseorang iaitu dengan cara:

Apabila kita bersuara dengan anak-anak kecil, maka kita anggaplah yang sebenarnya dia lebih bersih dan mulia daripada kita kerana mereka masih belum mempunyai dosa-dosa berbanding dari kita yang telah dewasa.

Apabila kita bersuara dengan orang tua pula, maka kita anggaplah yang sebenarnya doanya lebih mulia daripada kita kerana dia lebih lama beramal ibadah kepada Allah dari kita.

Apabila kita bersuara dengan orang alim pula, maka kita anggaplah yang sebenarnya beliau lebih mulia daripada kita kerana insan sebegini memiliki lebih banyak ilmu yang beliau ketahui tetapi kita belum mengetahuinya.

Apabila kita bersuara dengan orang jahil pula, maka kita anggaplah yang sebenarnya dia lebih mulia dari kita kerana dia melakukan dosa disebabkan kejahilannya, sedangkan kita berdosa akan tetapi memiliki ilmu pula dengan sengaja kita melakukannya walaupun hakikatnya kita tahu yang mana satu perkara buruk dan baik.

Apabila kita bersuara dengan orang kafir pula, katakanlah dalam hati bahawa suatu hari nanti mungkin dia akan insaf dan akan memeluk islam. Maka semua dosa yang dilakukan sebelum dia masuk Islam akan diampunkan oleh Allah s.w.t. Sedangkan kita pula sebagai umat islam sejak lahir terus -menerus melakukan dosa tanpa mengenal balasan Allah yang bakal tiba kelak.

..Dan yang sebenarnya telah banyak manakah dosa dan pahala yang tidak mampu kita pastikan..?



--------------------------------------------------


harap-harap kita dapat apply benda ni dalam kehidupan seharian.. :D


wallahualam...

No comments:

Post a Comment